5 tips om veilig te internetten

Als we `s nachts gaan slapen of overdag de deur uit zijn doen we ons huis goed op slot, zetten we de fietsen binnen en zetten we ons alarm aan. Daar zijn we aan gewend ondertussen. Maar hoe zorg jij ervoor dat jij (en je kinderen) veilig online zijn? 

Jouw laptop, computer, telefoon en tablets zijn vrijwel altijd al voorzien van antivirus software, een firewall en aanvullende beveiligingsopties. Maak hier altijd gebruik van en houdt deze up-to-date. 

Maar zelfs als je alle maatregelen neemt kun je nog in online oplichterij trappen. Mensen die zich voordoen als medewerkers van banken, verzekeraars, bedrijven en overheidsinstanties proberen op allerlei manier achter jouw persoonsgegevens te komen om je hiermee op te lichten, geld af te troggelen of in het ergste geval: je identiteit te stelen. 

Je kunt tientallen tips vinden over veilig internetten, maar alsnog kun je bedrogen worden door slimme, geniepige oplichters. Hoe ga je dáár mee om? Hoe herken je deze criminelen? Onze 5 tips om te voorkomen dat opgelicht wordt: 

1. Vertrouw niemand

Er is geen bank, geen verzekeraar of overheidsinstantie die per mail aan jou vraagt om wachtwoorden of pincodes op te sturen. Stuur dus noóit jouw inloggegevens naar deze mensen, ook al lijkt het mailadres correct. 

Als jij jouw inloggegevens van bijvoorbeeld Vattenfall deelt met een oplichter heeft hij jouw gebruikersnaam en wachtwoord in handen. Als jij deze combinatie óók gebruikt om in te loggen in je mailaccount kan de oplichter hier dus ook in. En wie weet in welke systemen nog meer. 

Er komen ook geen medewerkers van een bank of verzekeraar bij je aan de deur om bankpassen op te halen of om te ruilen. Geef een pinpas of inloggegevens daarom ook niet mee aan mensen bij jou aan de deur. 

2. Stel vragen

Het kan natuurlijk zo zijn dat een bank, verzekeraar of overheidsinstantie wél informatie van jou nodig heeft en dat zij een brief of e-mail sturen. Twijfel je of de brief echt is? Bel dan met het nummer van de instantie. Zoek deze op de website van de betreffende instantie zelf en bel niet een nummer uit de e-mail of brief. Die kan óók nep zijn namelijk. 

Belt iemand van de bank of verzekeraar naar jou? En twijfel je over de echtheid? Stel vragen aan deze persoon die hij of zij hoort te weten. Bijvoorbeeld over eerdere communicatie met deze instantie. Blijf je twijfelen? Vraag dan een familielid of kennis om hulp. 

3. Te mooi om waar de zijn is ook te mooi om waar te zijn

Reclames met mooie teksten, gratis vakanties of de kans op het winnen van auto`s of huizen zijn een mooie bron om virussen in te stoppen of jouw gegevens af te troggelen. Door op een link te klikken besmet jij jouw computer misschien wel ongemerkt met een virus. Of je laat op een website jouw gegevens achter, zogenaamd om kans te maken op een mooie prijs. De prijs win je nooit, maar de oplichter heeft nu wel je persoonsgegevens

Mailtjes als: ‘Gefeliciteerd, onder alle klanten van de Albert Heijn bent u gekozen als winnaar, klik hier om de prijs te bekijken’ zijn niet echt. 75% van Nederland heeft weleens boodschappen gedaan bij de Albert Heijn en de slagingskans van zo`n fraudemail is daarom groot. Trap er niet in!   

4. Wees bewust van de informatie die je deelt 

Eerder al gaven we het voorbeeld dat je nooit je inloggegevens moet opsturen naar een bedrijf of instantie. Maar wees ook voorzichtig met de informatie die je deelt op social media. Als jij een foto deelt van een gekregen waardebon met daarop een code en deze code is zichtbaar op de foto? Dan kan iemand die jouw foto ziet de code verzilveren. 

Plaats ook niet op social media wanneer je op vakantie gaat. Zeker niet van tevoren. Achteraf is natuurlijk prima, maar je wil de inbrekers niet slimmer maken dan ze al zijn. Als jij een bericht plaatst dat je met Pinksteren lekker een lang weekend naar Spanje gaat hebben zij een lang weekend de tijd om bij jou thuis in te breken. Voorkom dit soort informatie! Ook foto`s van waardevolle spullen in huis als sieraden of kunst kun je beter niet delen. Deel je ze toch? Zorg dan dat ‘alleen vrienden’ jouw berichten kunnen zien en niet iedereen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. 

5. Vertrouw op je eigen verstand

Zelfs met alle tips hierboven weten oplichters steeds weer nieuwe manieren te verzinnen om tóch iets geloofwaardigs te verzinnen om jou op te lichten. In de winkelstraat, aan de voordeur of via de mail of telefoon, met gladde babbeltrucs komen zij nog steeds bij mensen binnen om hun slag te slaan. Eén ding is zeker, een oplichter komt nooit terug. Dus als je twijfelt of het echt is, vraag dan even of hij of zij op een later tijdstip terug wil komen zodat jij een vriend, bekende of familielid kunt vragen om erbij te zijn. Iemand te goeder trouw zal dit niet erg vinden, een oplichter weet voldoende en zal met de staart tussen de benen afdruipen. 

In alle situaties geldt: ben je slachtoffer van een oplichting? Meldt dat bij politie. Zijn de oplichters nog actief in de straat of in de wijk? Bel dan 112!