Een auto met een keyless entry systeem, wat zijn de risico’s?

Het wordt steeds populairder in de autowereld: een keyless entry systeem, oftewel een auto waarbij je geen sleutel meer nodig hebt om de deur te openen.  Maar wat houdt dit in en wat zijn de risico’s?

Wat is keyless entry?

Deze techniek in auto’s is gebaseerd op een zender/ontvanger in de auto en sleutel. Wanneer men met de sleutel in de zak een van de portieren vastpakt, zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is, kunnen de deuren geopend worden.

Wanneer de bestuurder wegloopt van de auto vergrendeld de auto zichzelf automatisch weer, op moment dat de bestuurder te ver weg is van de auto.

Relay attack

Dieven vinden altijd wel een manier en zo dus ook bij de auto’s met een keyless entry systeem. Dit doen zij met het zogenoemde relay attack. Met een relay attack wordt de smartkey (de contactloze sleutel) op afstand afgelezen en verlengd. Waar normaal de afstand tussen auto en handzender maximaal één meter moet zijn om hem te kunnen openen, kan dit nu op een afstand van enkele tientallen meters. Dit doen zij door het signaal te kopiëren en te ‘verlengen’.

Voorbeeld

De auto staat in een straat geparkeerd en de sleutels liggen in het gesloten woonhuis van de auto-eigenaar. De eigenaar heeft zijn auto normaal afgesloten. Als de auto is voorzien van de optie keyless entry, dan kunnen criminelen hier misbruik van maken. Dat gaat als volgt: één persoon vangt het signaal van de handzender op die in het huis ligt, terwijl een tweede persoon, die bij de auto staat, met het verlengde signaal de auto opent, start en meeneemt. Dit alles zonder braakschade.

Voorheen was relay attack alleen mogelijk met hele dure specialistische apparatuur, maar sinds kort zijn er creatieve dieven die al voor een paar honderd euro een apparaat zelf kunnen maken.  

Hoe kun je een Relay attack tegen gaan?

Steeds meer autofabrikanten voorzien de slimme sleutel van een ‘in-slaap-val-functie’ waarbij die sleutel, als deze een aantal seconden niet wordt aangeraakt, in een slaapmodus overgaat en geen signaal meer uitzendt wat door criminelen kan worden opgepikt. Maar die sleutel wordt alleen bij een nieuwe auto verstrekt.

Voor al op de markt zijnde auto’s met keyless entry zijn er allerlei opbergkistjes te koop die aan de binnenkant zijn voorzien van een loden beschermlaag. Als de autosleutel in huis in zo’n kistje wordt opgeborgen, kan het signaal dat de sleutel uitzendt niet buiten dat kistje komen. Zo kan het signaal niet worden opgepikt door kwaadwillenden.

Verder zijn er nog eigenaren van auto’s met keyless entry die deze keyless entry functie uit laten zetten bij de garage. Er kan dan dus niet meer gebruik worden gemaakt van deze handige functie, maar de auto kan ook niet meer door middel van relay attack worden gestolen.

Dekking diefstal bij verzekeraars

Om een geldige dekking voor diefstal te hebben bij de autoverzekeraar dient de auto te beschikken over een goedgekeurde en gecertificeerde beveiliging, oftewel aan het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. 

Vanaf 1 januari 2021 zijn de eisen voor het verlenen van het keurmerk aangescherpt. Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 januari 2021 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig omdat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed.

Heb je vragen?

Heb jij een auto met een keyless entry systeem en roept dit artikel vragen bij je op? Neem gerust contact met ons op. Je kunt ons bellen of mailen.

Bron: Is een auto met keyless entry systeem tegen diefstal te verzekeren? (vereende.nl)