Het brandgevaar van elektrische auto’s en laadpalen

Steeds meer verenigingen van eigenaren (VVE’s) verbieden laadpalen in de gemeenschappelijke parkeergarage in een appartementencomplex. Waarom? De angst voor schade door brand is te groot bij de bestuurders van de VVE’s. Maar wat is nou eigenlijk het brandgevaar van elektrische auto’s? En wat kun je doen om dit risico te verkleinen? We vertellen je hier graag meer over in dit artikel.

Vorig jaar februari zijn er beelden opgedoken van een oud-brandweerman die laat zien hoe een elektrische auto in de brand vliegt en er een vuurzee ontstaat in de garage. Zomaar, tijdens het opladen. Wat als dit in jouw appartementencomplex gebeurt en de schade is enorm? Of nog erger, wat als er slachtoffers vallen?

Brandweer Nederland waarschuwde overheden en parkeerbedrijven voor de gevaren van het parkeren en opladen van elektrische auto’s in parkeergarages. Brandweer Nederland stelt dat de meeste gebouwen niet voorbereid zijn op het brandgevaar van elektrische auto’s en dus ook niet opgewassen zijn tegen de felle brand die een elektrische auto kan veroorzaken.

Brandende batterij van elektrische auto’s

Een brandende batterij van een elektrische auto is moeilijk te blussen. Als je denkt dat het vuur gedoofd is kan het uren later alsnog oplaaien. Er is maar één mogelijkheid om een batterij goed te blussen: de auto optillen en in een met water gevulde container zetten voor minimaal 24 uur.

Wat kun je als VVE doen om het risico op brand te voorkomen?

Zou je als VVE geen enkel risico willen lopen met betrekking tot dit onderwerp dan kan je het laten stallen en laden van elektrische auto’s beter achterwege laten. Een andere optie is het plaatsen van de laadpalen bij de uitgang zodat een elektrische auto eenvoudiger naar buiten kan worden gesleept in geval van brand. Nog een optie zou zijn het laten stallen van de elektrische auto’s op een parkeerplek met een kuil. Deze zou onder water gezet kunnen worden wanneer er sprake is van brand. 

Mocht je als VVE zijnde toch laadpalen plaatsen in de parkeergarage, dan zal je ook meer moeten investeren in brandleidingen, sprinklers en hittesensoren. De vraag is dan, wie gaat dat betalen? De elektrische autorijder komt sowieso in de knel wanneer de VVE laadpalen verbiedt. De gemeente plaats namelijk geen laadpaal op een openbare weg als iemand de beschikking heeft over een privéparkeerplaats.

Hoe risicovol een brandende elektrische auto echt is en hoe vaak er brand ontstaat is nog in onderzoek.

Roept dit artikel vragen bij je op?

Neem dan gerust contact met ons op. Wij vertellen je hier graag meer over. Je kunt ons bellen of mailen. Je kunt ook een kijkje nemen op onze website. Hier vind je meer informatie over verzekeringen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste Stargroup nieuws en ontwikkelingen? Volg ons op Instagram, Facebook en LinkedIn!
Ook hier kun je ons een berichtje sturen.

Bron: Appartementencomplexen weigeren elektrische auto’s in garage uit vrees voor brand | Auto | AD.nl